vilmasmammasandra.blogg.se

Mamma till världens underbaraste lilla Vilma & fru till min älskade kenny.

Förlossningsberättelse

Publicerad 2013-02-28 13:16:00 i Allmänt,

Hade tänkt berätta om min förlossning,kan ju alltid vara kul för mig själv att titta tillbaka & läsa :)
 
Började få lite värkar torsdag den  16 aug,värkarna kom bara på kvällen,kom ihåg att syster med fam var här,vi satt i soffan & kolla film,dom var helt underbara under dom här dagarna jag hade värkar,kom med pizza,godis,blommor,mat,hon till och med städa åt mig,guld värt när man har ont :) världens bästa syster<3
På fredagkväll började jag få ännu mer värkar & lite tätare,vet inte hur många gånger jag tog mig ett kokhett bad,för det hjälpte!Men eftersom det var mitt första barn så ville jag fara in & kolla,for in till akuten eftersom det var på kvällen,gick från akuten & upp till förlossningen,är faktiskt en lång väg att gå !Väl där uppe kolla dom ctg och om jag var öppen nått,vilket jag inte var,så det var bara att vända om,fick med mig nå tabletter så jag kunde sova,tog dom i bilen på g hem, och somna innan vi var hemma,är väl ca 2,5 mil från oss till sunderby sjukhus ;)
 
På lördag fortsatte värkarna hela dagen,men kan inte säga att jag led allt för mkt av dom,var igång hela dagen,men på kvällen blev det jätte jobbigt,for in igen,men hade inte hänt något,fick sova över på förlossningen för att jag skulle få sova,så jag skulle orka med allt,fick en morfin spruta i benet lr om det var rumpan??fick även lugnande i rumpan lr om de var benet heh på båda ställena iaf nått utav det :) tog bort värkarna men fast ja fått lugnande så kunde jag ej sova, eftersom Kenny for hem till hundarna,har alltid haft svårt att sova utan han,men som tur var kom han direkt på morgonen,då somna jag nästan direkt ;) barslig man är egentligen !:)Innan jag for hem tog dom en ctg på mig igen,hade inte hänt så mkt..så var faktiskt skönt att komma hem, MEN senare den kvällen,,sön kväll den 19 aug så fick jag REJÄLA värkar,nu fatta jag att det var just dom värkarna jag vänta på,gick inte att jämföra med dom andra som jag haft sen tors..gisses.. kunde inte sova,jag bara skrek fy fan vilken smärta,kenny sa bara att ja skulle försöka sova,lätt för han att säga ;) ringde in igen,men dom tyckte vi skulle vänta lite till,jajja..när det väl gällde heh :) tog mig ett till bak,trodde seriöst att jag skulle föda hemma i badkaret,jag skrek & tröck ihop benen,då ringde kenny in igen och dom bad oss komma in direkt,gjorde det,samma väg,till akuten,eftersom det var natt,var så roligt vi gick igenom akuten tre dagar irad,heh :) jag ville låna en rullstol från akuten eftersom det är så långt att gå till förlossningen,men Kenny sa bara att nej det är bra att gå och röra på sig,när han sa det ville jag fan banka ner han i golvet,han fatta ju inte att jag har så jävla ont och knappt kan gå!! men men jag skippade rullstolen och började gå,kändes som att gå i flera timmar,fick stanna hela tiden,väl uppe på förlossningen så tog dom ctg kolla om jag var öppen & det var jag, 3 cm,dom trodde även att Vilma bajsat i magen på mig ;-/ vi kom in till förlossningen vid 1.30-2  på natten,fick äntligen komma in till ett förlossningsrum,dom satt en sån där nål i handen på mig så dom kan ge läkemedel snabbt om det behövs,huvva nu hade jag verkligen ont,ville ha ryggbedövning,var nån som var under utbildning som skulle ge mig,och herregud säger jag bara,tror han höll på 30-40 min med min rygg och fick inte ens bedövningen,han sprang och leta nålar,försökte sticka mig,det bara knastra i ryggen på mig,att sitta still när dom  ska ge det + att ha så onda värkar var ju nästan omöjligt satt på sängkanten och kenny satt framför mig och höll om mig,då kände jag bara nå varmt på handen,hade lyckats slita ur nålen på handen,bara  pumpa ut blod,så där fick dom börja torka blod på golvet.+ sätta in en ny nål i andra handen..sen spydde jag i kennys famn haha men i en spypåse,det enda jag tänkte på där var att nu spyr kenny,för jag vet att han är känslig för sånt ;) men han höll sig..vid det här laget var jag grymt less,hade ont..ville trycka på..sa att han skulle sluta försöka ge mig ryggbedövning,jag kände att det var ingen ide för jag ville trycka,min barnmorska Veronica sa åt mig typ inte kan du vara öppen redan,jajjomen det var jag !Så var bara att trycka på,så skön känsla att få trycka :) efter 15 min var våran älskade lilla dotter född kl 04.59,utan bedövning ;) känslan att få hålla sitt barn som man burit på i nio månader är mäktig,nått jag & min älskade man skapat! Vilma hade bajsat i magen så hon var alldeles full med bajs när hon kom ut,så kenny fick bada hon :) efter det fikade vi och jag gick och duscha,sen fick vi ett rum på bb,tog en extra dusch även där ;) vi kolla film på datorn åt massa godis och bara mös med våran dotter,vi sov en natt på bb men Vilma var så pigg och helt frisk så dom tyckte det var okej att fara hem :) Det som är häftigt är att Vilma föddes på beräknat datum,20 augusti :) Barnmorskorna och dom som var med under förlossningen tyckte jag var som gjord för att föda barn, :) och sa att nästa unge kommer gå´ännu fortare :)
 
Är så lycklig över att ha världens underbaraste dotter,och man,älskar er över allt annat<3
 
Vilma några dagar <3
 
 
Vilma idag 6 månader
 
 
Glömde skriva att hon vägde 3200 g & var 52cm lång :)
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Big boss

Publicerad 2013-02-28 14:08:02

Ja du var så duktig :)

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-02-28 15:48:14

Spännande att läsa!! Att vänta, och sedan få ett barn är det största man är med om i sitt liv <3 kram till er och världens finaste Vilma:) kram mormor

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela